söndag 31 mars 2013

Dyra ovanor


Det finns inget skönare än att på småtimmarna efter ett långt arbetspass glida ner i baksätet på en taxi och bli körd hem till porten. Alla som känner mig vet vid det här laget att jag är som vissa andra, född med den där "lata" genen. Det började för ett par år sedan när jag hittade en friåkare som körde hem mig för dryga hundringen. I början blev det nån enstaka taxiresa per månad. När det var dåligt väder, kallt ute eller när man var så där extra trött. Sen fortsatte det. Man tog taxi hem allt oftare.
Jag räknade på kostnaden och jämnförde med den tid då jag hade bil och i förhållande till det så känndes taxi som ett "billigt" alternativ. Kostnaden för att äga en nyare bil landar på ungefär fem tusen i månaden, medans tre-fyra taxiresor per vecka inte ens kommer inärheten av två tusen.
Men nu när våren är på g så finns det inte längre några ursäkter att hålla kvar vid dessa dyra ovanor. Promenad till jobbet tar fyrtiofem minuter och bussresan hem tar en kvart och på samma gång har jag gett mig själv en löneökning på närmare två tusen spänn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar